Business Yoga
Werkstress verminderen met behulp van Business Yoga | stress op werk

Onlangs is uit onderzoek gebleken dat een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Daarmee is stress op de werkvloer het grootste beroepsrisico in ons land. Het is een hot item, zo is er van 3 tot 7 november uitgeroepen tot week van de werkstress.

Ik ben blij met de aandacht voor werkstress, omdat het echt een serieus probleem is. Zelf heb ik ervaren welke impact stress en dan met name werkstress op je lichaam heeft. Gelukkig heb ik Business Yoga tools geleerd en ervaren dat je door het toepassen van deze hele simpele tools, je heel anders omgaat met de werkstress en veel meer plezier beleeft aan je werk.

Graag deel ik vandaag drie simpele Business Yogaoefeningen met je.
Deze drie oefeningen kun jij ook doen om vandaag al meer rust en ontspanning in je werkdag in te bouwen, zodat je met meer plezier en minder stress je werk doet.

Voordat ik dat doe, wil ik je kort meenemen in mijn verhaal. Zodat je begrijpt dat wat ik je leer, niet enkel wijsheid uit boekjes is, het is gebaseerd op mijn eigen ervaring. Mijn werkgerelateerde klachten – ik had ruim 3 jaar lang last van chronische RSI klachten – verdwenen als sneeuw voor de zon toen ik dagelijks yogaoefeningen begon te doen. Ik kon opeens alles weer. Ik voelde me jaren jonger. Ik had veel meer plezier en had ontdekt waar ik echt blij van werd. Namelijk business yoga lessen geven. Zoveel mogelijk mensen inspireren dat het echt anders kan. Bovendien had ik door de yogaoefeningen zoveel meer zelfvertrouwen gekregen, dat ik het aandurfde om mijn goed betaalde baan, met alles d’r op en d’r aan, op te zeggen en mijn hart te volgen.

Wat was het dan dat ik anders deed? Hoe kon het dat opeens mijn klachten verdwenen?
Wat het precies was, dat weet ik ook niet. Ik had geleerd om op een andere manier naar het leven te kijken, ik had ontdekt dat er nog zoveel meer is dan wij met onze ogen kunnen waarnemen. Ik had ontdekt dat je wel degelijk invloed kunt hebben over je gedachten en dat je vingers het toetsenbord van je hersenen zijn. Met andere woorden, ik had tools geleerd, – die ik graag op de kleuterschool geleerd had – die me echt hielpen. En niet alleen bij mij. Veel van mijn klanten en lezers van m’n boek geven aan door de yogaoefeningen veel lekkerder in hun vel te zitten.

Graag deel ik 3 simpele oefeningen vandaag ook met jou, zodat ook jij met meer plezier je werk kunt doen, lekkerder in je vel zit en bovendien steviger in je schoenen staat.

Oefening 1: Leer je adem te controleren, om zo ook je gedachten te controleren.
Als je controle hebt over je adem, dan heb je controle over je gedachten. Een van de makkelijkste manieren om hiermee te beginnen is deze oefening: Adem in in 5 seconde, hou je adem dan 5 seconde lang vast, adem dan uit in 5 seconde en hou daarna je adem gedurende 5 seconde uit. Adem dan opnieuw in en begin de cyclus opnieuw. Doe het gedurende 3 minuten. Tijdens de oefening let je op wat er in je lichaam en je geest omgaat. Kijk ernaar zonder oordeel, observeer en wees nieuwsgierig naar wat er in jou leeft. Je kunt deze oefening goed toepassen als je aan het wachten bent, dus wanneer je aan het wachten bent op een printje, terwijl je computer aan het opstarten is of als je in de rij voor de kassa staat.

Oefening 2: Geef jezelf de hoogste prioriteit, zorg voor voldoende adempauzes gedurende de dag.

Je kunt pas echt goed werk leveren, als je jezelf de allerhoogste prioriteit geeft. Als je namelijk lekker in je vel zit, dan stroomt de creativiteit, dan heb je energie voor 10 en kun je alles aan. Maar ik weet uit eigen ervaring dat het zo gemakkelijk is, met name in een werksituatie, om op te gaan in de waan van de dag en aan het eind van de werkdag uitgeput thuis te komen. Je hebt voor iedereen gerend, maar was jezelf vergeten… Dit los je simpel op door de volgende 3 stappen te nemen.

Stap 1: begin je dag bewust met drie minuten lange en diepe adem

Stap 2: neem gedurende de werkdag minimaal 3 keer een momentje voor jezelf

Stap 3: zorg voor ademruimte in je agenda. blok tijd vrij in je agenda, zodat je kunt ademen.

 

Oefening 3: Onthoudt dat niet alleen je geest maar ook je lichaam naar het werk gaat.

Veel mensen die veel zittend werk doen, zijn de hele dag met hun hoofd bezig. Ze doen intelligente dingen, belangrijke dingen, denken hard na. Is dat bij jou ook het geval? Dan is de kans groot dat je af en toe (of regelmatig) vergeet dat je ook je lichaam hebt meegenomen naar je werk… 😉 Je lichaam houdt van beweging, dus rek, strek, draai, beweeg het zoveel je kunt. Grijp elk moment aan om je bewust uit te rekken. Dus ga je wat te drinken halen, rek je dan helemaal uit terwijl je wacht tot je drankje klaar is. Strek je armen in de lucht, adem diep in en adem dan diep uit en zwaai je armen naar voren. Buig naar voren en probeer je tenen aan te raken. Zit je alweer ruim een half uur te typen, stop dan even, maak je rug lang en recht en draai een paar rondjes met je schouders en daarna met je nek. Het zijn simpele oefeningen, die iedereen kan. Onthoudt dat niemand het leuk vindt om vergeten te worden, je lichaam ook niet… De manier waarop je lichaam aandacht vraagt, is vaak door middel van pijn. En als je lang genoeg niet luistert, dan gaat je lichaam sterkere signalen afgeven. Wacht daar niet op, begin vandaag met bewegen!

 

businessyogaZin in meer Business Yoga? Bekijk hier het boek: “Business Yoga, weg met de stress op je werk in maximaal 9 minuten per dag’.

Vitallife helpt u graag bij een passende invulling van de week van de werkstress. Lees hier meer over ons aanbod.

Lees hier het officiële bericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid “Vierjarige aanpak van beroepsrisico nummer 1: werkstress”

Lees meer Vitallife artikelen over stress!

Guestblog door: Mirelle van den Anker

“Mirelle van den Anker leert gedreven professionals hoe ze in no time kunnen ontspannen, zodat ze met meer plezier en succes hun werk kunnen doen, nu en in de toekomst. Mirelle is de auteur van het boek “Business Yoga, weg met de stress op je werk in maximaal 9 minuten per dag’.

Wil je regelmatig tips ontvangen over hoe je met minder stress en meer plezier werkt? Neem dan een gratis abonnement op het eZine van Business Yoga. Je ontvangt dan tevens het gratis eBoek, “De 7 Geheimen van Business Yoga”. Vul je naam en email in op www.businessyogaonline.com. (homepage rechtsboven en klik op inschrijven).”

Check de Blog voor updates over deze en andere klanten en de website voor meer informatie over Vitallife stoelmassage

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *