Het leven is ingrijpend veranderd door corona. Je werkt (veelal) thuis en je ziet weinig tot geen mensen. Het praatje bij de bakker, op het schoolplein of bij het koffiezetapparaat op kantoor is als sneeuw voor de zon verdwenen. Wat eerst vanzelfsprekend was is al bijna een jaar niet meer zo. Voelt de situatie voor jou ook zo uitzichtloos? Ben je er moe van? Met deze 6 tips maak je weer zin. Thuis en ‘op’ het werk. 

Tip 1: Beweeg in de buitenlucht

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, dus op nummer 1: ga naar buiten. Het doet een mens echt goed! Loop een blokje om alsof je naar je werk gaat, adem in en adem uit en haal een flinke frisse neus. ’s Ochtends krijg je meer blauw licht binnen en dat geeft je een goede boost. Zo kun je je overdag veel beter concentreren en voel je je vrolijker en actiever. Je hebt een nog beter resultaat als je het blokje om drie keer per dag doet! 

Tip 2: Maak een dagplanning!

Tijdens je ochtendwandeling kun je vast rustig nadenken over je planning van de dag. Hoe begin je dag, hoe eindig je de dag en wanneer is deze dag voor jou geslaagd? Bedenk maximaal twee taken die echt af moeten zodat je deze echt kunt afvinken. Yes! Het gevoel van succes zorgt in de hersenen voor een stootje dopamine, waardoor je je daadwerkelijk gelukkiger voelt en ook de motivatie groeit om weer een taak gefocused af te ronden. Plan ook je pauzes of andere ontspanningsmomenten in en houd je hier ook aan. Zo weet je waar je aan toe bent en heb je houvast. 

Tip 3 Zorg goed voor jezelf

De tweede lockdown duurt nu al een tijdje en dat in combinatie met het winterseizoen zorgt er niet voor dat je graag naar buiten gaat. De vermoeidheid slaat toe en de energieke en sprankelende jij is ver te zoeken. In de eerste lockdown was er een groot saamhorigheidsgevoel en dat zorgde voor een gezamenlijke kracht. Nu merk je dat je meer in een overlevingsstand terecht bent gekomen. Belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt en jezelf weet op te laden. Hoe meer energie je hebt, hoe leuker je dag eruit ziet! Ben je moe? Ga dan een uurtje eerder naar bed. Of zoek ontspanning door een boek te lezen, een boswandeling te maken of een online yogales te volgen. Doe wat voor jou werkt!

Tip 4 Optimistisch zijn kan je leren

Kijk niet meer achterom en wees in het nu. Heb je nog steeds verdriet om die vakantie die je vorige zomer had geboekt en die je nooit hebt kunnen beleven? Dit soort verdriet is begrijpelijk maar het kost je onwijs veel energie. Niet meer doen dus! Kijk je ieder uur het nieuws in de hoop dat er iets is verbeterd? Energienemer! Bedenk wat er allemaal wel kan op een dag en maak hier een routine van. Vind je het toch heel belangrijk om op de hoogte te zijn van het nieuws? Spreek dan met jezelf een vast moment op de dag af dat je het even mag checken. Even zin om over alles te klagen? Plan een klaag-kwartier in waarin je lekker mag spuien over alles wat je ervan vindt. Het zit je alleen maar in de weg als je blijft hangen in wat er allemaal mocht en nu even niet meer. Focus je op wat wel mogelijk is.

Tip 5: Bedenk waarom je doet wat je doet

Of je nu voor een werkgever werkt of dat je eigen baas bent, er is een moment geweest dat je hiervoor hebt gekozen. Waarom ben je verliefd geworden op je baan of je eigen bedrijf? Wat vond je ook alweer zo leuk aan je werk? Is dit anders nu je thuiswerkt? Ben je het gevoel even kwijt, vind dan een manier om dit weer aan te wakkeren. Zorg dat je WHY – de reden waarom je vol energie ‘s morgens je bed uitkomt om te doen wat je doet – weer helder is en probeer jezelf hiermee te verbinden. Als je voor een baas werkt, bedenk dan goed wat de kernwaarden van het bedrijf zijn. Zo verbind je je weer meer met de energie van je werk en het grotere doel en kan je je gemakkelijker weer onderdeel van een toffe organisatie voelen. Lukt dit niet alleen, bel dan die leuke collega of goede vriend die ook ondernemer is. Help elkaar! 

Tip 6: Maak het vooral leuk!

Doe wat je moet doen om een fijne plek voor jezelf te creëren. Koop een bloemetje – de bloemenwinkels zijn open! – en zet deze goed in het zicht op tafel. Ruim lekker op want een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimde mind. Zorg voor goede verlichting, liefst natuurlijk en anders schaf je lampen aan die natuurlijk daglicht goed kunnen nabootsen. Waar zou je de hele dag naar kunnen kijken? Hang die toffe vakantiefoto op zodat je er naar kunt kijken als je even een kleine pauze neemt. Of is er bepaalde muziek wat ervoor zorgt dat je goed in de workflow komt? Muziek kan overal gedraaid worden en dan doe je er gelijk even een dansje bij ;-).

Wekelijks behandelt Julia van Vitallife samen met werkgeluksdeskundige Shannon een leuke vraag in een vlog. Op woensdag 24 februari komt er een vlog over het onderwerp Corona moe. Je kunt je abonneren op ons YouTube-kanaal en volg ons op Linkedin.