Thuiswerken is al enige tijd de nieuwe norm en voor velen van ons ‘part of our lives’. Natuurlijk heeft het zijn voordelen, want je hebt geen reistijd meer en eet je lunch in je eigen gezellige woonkamer. Toch brengt het ook nadelen met zich mee. Vooral omdat het lastig is grenzen te trekken tussen je werk- en privéleven.  Juiste balans tussen werk privé tijdens thuiswerken, hoe doe je dat?

Thuiswerken en doorwerken 

Wanneer je thuiswerkt, is het heel gemakkelijk ‘s avonds nog even dat ene mailtje naar je collega te sturen of in het weekend dat nieuwe voorstel voor die nieuwe klant af te maken. Kan je die taak ook weer afstrepen! Dat klinkt fijn, maar eigenlijk zorg je er op die manier voor dat je je werk niet afsluit en je toch onbewust altijd maar ‘aan’ staat, je blijft doorwerken, wat ervoor zorgt dat stress gerelateerde klachten meer kans maken. Hoe zorg je voor de juiste balans tussen werk en privé tijdens thuiswerken? 

TIP 1: zorg voor dagelijkse routines  

Het helpt om jezelf gewoontes aan te leren. Wanneer je routines gedurende de dag aanbrengt, wordt het ‘gewoon’ en gaat het als vanzelf. Begin de dag bijvoorbeeld met de routine dat je voordat je je werkdag begint een rondje door je straat loopt. Wil je iets meer uitdaging voor jezelf, trek je sportkleding aan en verzin een leuke workout. Het hoeft niet lang te zijn of heel ingewikkeld, gewoon even de dag energiek en vol goede moed beginnen! Andere routine kan zijn dat je eerst je takenlijst erbij pakt voordat je met je overvolle mailbox begint. 

TIP 2: maak een takenlijst einde van je werkdag 

Schrijf meteen aan het eind van je thuiswerkdag je taken voor de komende werkdag op. Jij zit immers nog in die flow en de werkzaamheden zitten nog vers in je geheugen. Het is fijn om het gelijk uit je hoofd te halen. Anders zou je er de volgende dag weer opnieuw moeten induiken. Bedenk voor jezelf wat je die dag gedaan hebt en of je alles hebt afgerond. Misschien niet, en zijn er weer nieuwe taken uitgerold. Hoe dan ook geeft dit overzicht en rust en kun je je volgende werkdag je lijstje erbij pakken en vanuit rust je werkdag beginnen! 

TIP 3: communiceer je werktijden, wees transparant 

Op kantoor is het heel zichtbaar wanneer je aan het werk bent en wanneer niet. Als je thuis aan het werk bent is dit lastiger na te gaan. Ook als je werkgever wilt dat je van 9 tot 17 uur bereikbaar bent is het verstandig transparant te zijn over momenten dat je niet (of juist wel) aan het werk bent. Je kunt best aangeven dat je op een bepaalde tijd lunchpauze hebt, dat je de hond uit moet laten of dat je juist even focus nodig hebt om aan een bepaald project te werken. Zet het duidelijk in je agenda of geef het aan tijdens calls met je collega’s. 

TIP 4: zorg voor een ‘clean desk policy’ – ook thuis!  

Weleens gehoord van ‘clean desk policy’? Je ruimt je bureau aan het einde van je werkdag op. Een bedrijf kan hier verschillende redenen voor hebben: vertrouwelijke informatie wordt opgeborgen, een werkplek wordt vrijgemaakt voor een ander of je hebt gewoon te maken met een opgeruimde werkgever. Waarom dan ook niet thuis? Zeker als je eettafel je bureau is, is het erg verleidelijk je computer op een hoek van de tafel te leggen, want dan kun je hem ‘nog even snel erbij pakken’. Stel grenzen om langer doorwerken te voorkomen. Leg je laptop in een andere ruimte neer. Zorg ervoor dat er na 18.00 uur geen werkmail op je mobiel binnenkomt. Voorkom onnodig doorwerken!  

TIP 5: sluit bewust je werkdag af en stap je privéleven in  

Wanneer je buiten de deur werkt heb je te maken met reistijd en daardoor kom je heel bewust tot rust en THUIS. Als je vanuit huis werkt is dit toch echt anders. Je lichaam (maar ook je geest!) heeft een duidelijk signaal nodig dat je privétijd is aangebroken. Zet bijvoorbeeld een wekker dat het echt zover is. Adem even heel diep in en weer uit. Kies ervoor om een klein blokje om te lopen en doe net alsof je naar huis loopt. Even die bureaustoel af! Of neem lekker een warme douche en kom tot jezelf. Hoe dan ook, doe wat je nodig hebt om echt je werkdag te kunnen afsluiten en met volle ontspanning je privéleven in te stappen.  

Wil je in tijden van thuiswerken als team op een leuke manier verbinden met elkaar? Samen leren over uiteenlopende onderwerpen? Onze incompany webinars zijn altijd LIVE en alleen toegankelijk voor medewerkers van jouw bedrijf. Thema’s als gezond thuiswerken, werk-privé balans, werkgeluk, focus en productiviteit en samenwerken vanuit huis lenen zich uitstekend om in deze tijd contact en verbinding met medewerkers te onderhouden.