Vitamine B31
Waarom is een tussendoortje nou zo belangrijk?

Waarom is een tussendoortje nou zo belangrijk?

Geplaatst: 15.09.2014

Ochtendtussendoortje verbeterd je concentratie:

Je lichaam heeft een ochtendtussendoortje nodig om je energie op peil te houden. Je hersenen hebben energie nodig om goed te kunnen functioneren. Dus ook je ochtendtussendoortje is belangrijk voor je concentratievermogen en je gemoedstoestand.

Houdt je suikerspiegel op peil in de ochtend, als overgang naar je lunch. Doe je dit niet, dan kan er zomaar 4, 5 of 6 uur zitten tussen jouw ontbijt en jouw lunch, wellicht opgevuld met koffie, zoals vele mensen doen. Dit heeft vaak tot gevolg dat je enorme honger hebt tegen lunchtijd. En dat je je lunch zo ongeveer aan wilt vallen, teveel eet, verkeerde keuzes maakt. Met als gevolg dat je een fikse after-lunchdip kan krijgen, omdat je spijsvertering heel hard aan de slag moet.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die door urenlang niets te eten, of veel koffie te drinken, hun eetlust verliezen, en soms zelfs de lunch overslaan. De kans is groot dat je hier slap van wordt, je concentratie verliest, geen geduld meer kan opbrengen, chagrijnig wordt….en op den duur kom je ook echt voedingsstoffen te kort in je dag. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Zoals ziekte, wallen onder je ogen, chronische vermoeidheid en nog vele andere mogelijke gevolgen. Daarnaast is de kans zeer groot dat je door zoveel uren niets te eten je lichaam in een stress-stand zet. Waardoor je lichaam extra zuinig zal omgaan met de wél aangeleverde energie in jouw maaltijden. En deze energie gaat opslaan in vetreserves.

Dus…bedenk iedere dag hoeveel tijd er zit tussen jouw ontbijt en jouw lunch. Is dit langer dan 3 uur? Bereken dan het midden tussen je ontbijt en je lunch en eet op dat tijdstip ongeveer jouw ochtendtussendoortje. Iedere dag!

Het tussendoortje rond een uur of 3 à 4:

Op ‘t werk krijg ik dan vaak een “inkakmoment”.  We herkennen ‘m allemaal denk ik! De reden van dit inkakmoment is een dalende suikerspiegel. Het is alweer 3 à 4 uur geleden dat je wat gegeten hebt en dus is het hoog tijd om weer iets te eten.

Wat kan ik dan nemen?

Iets degelijks als fruit en noten, een volkoren cracker of zilvervliesrijstwafel met beleg, een bakje yoghurt met fruit en/of zaden, is altijd goed!

Maar soms heb je ook echt trek in iets lekkers!

Als jij zorgt dat jouw lekkers ook voedzaam is en suiker- en zoetstofvrij….be my guest!
Chocolade, en dan heb ik het over pure chocolade van minimaal 70%, geeft ook net even een boost.

Of zorg altijd voor een voorraadje Noten rotsjes met chocolade. Hiermee eet je veel noot en weinig (pure!) chocolade.
Gezond, erg lekker en vult je weer voor een paar uur. Wil je ze nóg vullender, voeg wat extra gebroken lijnzaad toe.

Of eet simpelweg een handje noten en een stukje pure chocolade.

Probeer verschillende dingen en ontdek wat voor jou werkt in de middag! Zorg dat je fijn daarna nog thuis komt, zonder hongerklap. En een maaltijd kunt klaarmaken. Om daar vervolgens van te kunnen genieten!

Door: Vitallife (met dank aan Sandra W.)

Check de Blog voor updates over deze en andere klanten en de website voor meer informatie over Vitallife stoelmassage.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *