HANDLEIDING BASIS INSTELLINGEN WERKPLEK

Instellingen Bureaustoel

Met de huidige ergonomische bureaustoelen zorg je ervoor dat de bureaustoel jouw lichaam goed ondersteunt en je comfortabel zit. Het bureau moet zich aanpassen aan de stoel. Maar hoe stel je je bureaustoel goed in?

1. Lekker zitten
Ga lekker op je stoel zitten. Zet alle onderdelen van je bureaustoel in de laagste/neutrale stand.

2. Hoogte
Zet je stoel op zo’n hoogte dat je voeten goed op de grond staan en je onder- en bovenbeen een hoek van 90 graden of iets meer maken. Let op:
– Zitvlak te hoog: knelt aan de onderkant van de bovenbenen, nodigt uit om met de voeten naar alternatieve zit houdingen te zoeken.
– Zitvlak te laag: te veel druk op de knieën

3. Zitvlak
Stel de juiste zit diepte van de zitting in. Er moet 1 vuist tussen de voorzijde van de zitting en de binnenkant van de knie passen. Is het zitvlak horizontaal of aflopend? Let op:
– Zitvlak niet te diep, dan komt het tot een knelpunt in je knieholte.
– Zitvlak niet te ondiep, dan verdeelt het gewicht zich op een te klein vlak van het bovenbeen.

Vitallife ergonomie


4. Rugleuning: 
Laat de rugleuning mooi aansluiten bij je rug en plaats de bolling onderaan de rugleuning –de lumbaalsteun– in de rugholte, op hoogte van de bovenrand bekken.

5. Schommelmechanisme: 
Rugleuning los of vast? Er is geen goed of fout en heeft allebei voor- en nadelen:
– Voordelen los: dynamische werkhouding/ afwisselen van werkhoudingen
– Nadelen los: minder steun, werkt bepaald gedrag in handen (“hangende werkhouding”)
– Voordeel vast: meer steun, gaat voor een deel de functie van de rug overnemen
– Nadeel vast: statische werkhouding/ niet veel afwisseling
Ideaal is een dynamische zithouding, waarin “los” en “vast” kan worden afgewisseld, liefst passend bij de taken.

6. Armleuning:

– Laat je schouders ontspannen hangen, je handen rusten in je schoot.
– Met ontspannen nek/schouders de armsteun onder de elleboog/onderarm schuiven met een hoek van 90 graden bij je onder- en bovenarm.
– Let op: Als de onderarmen ondersteund zijn, is de belasting voor de nek- en schouderspieren minder groot.
– De breedte van de armleggers kan worden aangepast zodat deze past bij de je postuur.
– Let op: hoe verder de bovenarmen van de romp verwijderd zijn, de hoger de belasting.

DE WERKPLEK

7. Bureaublad: De hoogte van het bureaublad pas je aan op de hoogte van de armsteun zodat deze op dezelfde hoogte als je bureaublad staan.

8. Beeldscherm(en): De bovenrand van je scherm(en) staat op ooghoogte.

Muisgebruik